Het aantal openstaande vacatures heeft in het tweede kwartaal van 2018 een nieuw hoogtepunt bereikt. Eind juni waren er 251.000 vacatures, dit waren er 2.000 meer dan in 2007. De spanning op de arbeidsmarkt is in het tweede kwartaal verder toegenomen. Tegenover elke openstaande vacature stonden gemiddeld 1,4 werklozen. Om openstaande vacatures te kunnen invullen is het van belang dat uw organisatie aantrekkelijk is voor het werven van nieuwe medewerkers. Wat maakt uw organisatie een aantrekkelijke werkgever?
Sta voor een krachtige identiteit
Alleen vacatures in grote aantallen rondsturen is niet voldoende voor het aantrekken van personeel. Waarom willen mensen bij een organisatie werken? Wat maakt jouw bedrijf aantrekkelijk? Wat is je identiteit als werkgever en wat zijn daarin de aantrekkelijke componenten? Ontwikkel met de invulling van deze vragen een strategie hoe je deze boodschap gaat overbrengen en hoe je de doelgroep gaat bereiken. Draag met deze boodschap naar buiten waarom mensen jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever moeten beschouwen en waarom ze trots zouden zijn om bij jouw bedrijf te werken. Deze boodschap treft niet alleen nieuwe medewerkers maar ook potentiële nieuwe klanten.
Oprechte arbeidsvoorwaarden
Sinds het begin van de metingen van het CBS waren er nog nooit zoveel openstaande vacatures. Op basis van de CAO’s die tot juni zijn afgesloten blijkt er een loonstijging van 2,3% te zijn. Momenteel blijven de lonen achter bij de economische groei. Bedrijven kunnen zich de vorige recessie nog goed herinneren en zijn tot nu toe voorzichtig als het gaat om loonstijgingen. Maar is loonsverhoging niet de kortste blij-maker die medewerkers na twee loonstroken al weer vergeten zijn? Natuurlijk concurreren bedrijven en sectoren onderling als het gaat om salaris. Het bieden van een toekomstperspectief is zeker zo belangrijk. Welke doorgroeimogelijkheden zijn er binnen uw organisatie? Zijn er trainings- en opleidingsbudgetten om het toekomstperspectief te realiseren? Hoe is de werk-privé balans? Is er autonomie op het voeren van de eigen agenda? Wat doet uw organisatie aan duurzame inzetbaarheid? Hoe is uw verzuimbeleid? Neem ook deze secundaire arbeidsvoorwaarden serieus en maak oprechte arbeidsvoorwaarden voor uw personeel.