2e Spoorbegeleiding als meer dan kans op betaald werk
Samen met haar collega-vakspecialist Verzuim ondersteunt Nicolle Laven alle leidinggevenden van Curio. Dat lukt met zijn tweeën omdat dé beroepsopleider van West-Brabant haar verzuimproces superstrak heeft ingeregeld. En omdat ze kunnen terugvallen op de inzet van gespecialiseerde bureaus zoals RondomWerk…
‘Een paar jaar geleden hebben we ons beleid verminderde inzetbaarheid vertaald naar taken in ‘mijn Curio’. Daardoor krijgen onze leidinggevenden automatisch een seintje als ze ‘iets’ moeten doen in het verzuimtraject van hun zieke medewerker. Zo is voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren en wanneer. Of in ieder geval bij wie ze terecht kunnen. Dat werkt enorm goed. Ook voor ons: de leidinggevende is eerste aanspreekpunt. Wij komen pas in tweede instantie in beeld. Maar omdat wij ieder proces kunnen monitoren weten we – als we willen – op elk moment precies van de hoed en de rand.’
Geen moetje
‘Sinds we verzuim op deze manier georganiseerd hebben, zetten we ook vaker het 2e spoor in. Niet alleen standaard na 42 weken als ‘moetje’. Als niet duidelijk is of herstel in zicht is, schakelen we RondomWerk soms al veel eerder in om de kans op passend werk te vergroten’, vertelt Nicolle Laven verder. ‘Zo zijn we 2e spoorbegeleiding echt gaan zien als káns. Ondanks dat het best een belastende ervaring kan zijn voor iemand die ziek is, blijkt wat ritme terugkrijgen en positieve ervaringen opdoen vrijwel altijd toch ook heel motiverend te werken.’
Inzicht en acceptatie
‘Zeker de respectvolle manier waarop RondomWerk ons daarbij ondersteunt, draagt er enorm aan bij dat mensen inzicht in zichzelf krijgen en erachter komen wat ze leuk vinden en wat juist niet. Alleen dat werkt al positief en draagt bij aan acceptatie’, weet de Vakspecialist Verzuim uit ervaring. ‘Daardoor zetten we soms zelfs wel eens een 2e spoortraject in als we het niet eens bij wet verplicht zijn. Als we aanvoelen dat het zal bijdragen aan de rouwverwerking bijvoorbeeld waar mensen doorheengaan als ze beseffen dat ze niet meer terug zullen komen op hun oude, vertrouwde werkplek. We hebben daar echt een aantal mensen goed mee kunnen verder helpen.’
Meedenken is key
‘Een nieuwe plaats vinden wij iemand tot zijn recht komt, is altijd maatwerk. Voor starheid is in deze trajecten geen plaats. Je moet wel kunnen meedenken. Kunnen helpen de woede of het ‘ze-willen-van-me-af-gevoel’ een plaats te geven als dat bovenkomt in gesprekken. En de menselijke kant van de wet- en regelgeving opzoeken. Het traject soepel laten verlopen, nauw met elkaar optrekken, de lijntjes kort houden, ook met ons? Daar is RondomWerk gewoon heel sterk in. Zeker zo fijn? Iedere medewerker heeft zijn eigen re-integratie adviseur. Dat klinkt misschien als ‘nice to have’ maar voorkomt vooral veel onduidelijkheid. Niks zo belangrijk als eenduidige informatie.’
Goed gevoel
Al met al is een 2e spoortraject zelden een makkie, weet Nicolle als geen ander. ‘Het is gewoon niet gemakkelijk om voor iemand die nog niet helemaal beter is de perfecte nieuwe plek te vinden op het perfecte moment. Toch heb ik in mijn carrière echt al wel een aantal mooie succesverhalen meegemaakt van mensen die de stap naar ander werk goed hebben kunnen zetten. Maar ken ik ook medewerkers die nog heel lang bij hun werkervaringsplaats zijn blijven hangen. Betaald of niet, het idee dat een oud-collega weer ergens bij hoort, geeft gewoon een goed gevoel.’