We rollen er met z’n allen als vanzelf in: de ‘na-corona’ periode. Waarin veel dingen al heel snel weer hetzelfde zijn als altijd. Maar waarin we ook vasthouden aan de voordelen van de hybride manier van werken die we ons de afgelopen periode hebben eigen gemaakt. Zeker nu die zich ruimschoots heeft bewezen als effectief, efficiënt en toch persoonlijk…
In de begeleiding van verzuim is respect bij RondomWerk altijd het uitgangspunt. Respect voor de werkgever, de medewerker en voor de relatie. Mensen verdienen het om zich gezien en gehoord voelen. En zeker te weten dat ‘de ander’ het vertrouwen waard is. Waar we ‘vroeger’ vaak geneigd waren te denken dat persoonlijk contact daarvoor de manier was, hebben we nu aan den lijve ondervonden dat juist de combinatie van persoonlijk en digitaal contact onze begeleiding beter maakt, hobbels wegneemt en sneller, grotere stappen naar de oplossing mogelijk maakt.
Juist doseren
Het succes van hybride werken valt of staat wel met juist doseren en inspelen op verschillende behoeftes. Zo blijven wij hechten aan persoonlijk contact in de intakefase om ook non-verbale informatie en andere signalen op te kunnen pikken, de bevestiging te krijgen of onze informatie ‘klopt’ en om het begin van een vertrouwensband te markeren. Maar ook op andere momenten heeft een ‘live ontmoeting’ op een RondomWerk locatie toegevoegde waarde.
- Als mensen online werken moeilijk vinden (beperkte vaardigheden/geen computer)
- Als we merken dat het beter is voor het contact/de klik/de klant/de voortgang
- Bij bepaalde onderdelen van het traject zoals het doornemen van testresultaten van de testen (zodat we ook emoties kunnen zien) of bij de introductie en instructie van Jobport.
- Als we tijdens de evaluatie markeren wat we gedaan hebben en hoe we verder gaan.
Altijd dichtbij
Mailen, (beeld)bellen en appen is efficiënt en toch persoonlijk. Daarom bewijzen ze hun nut vooral in de laagdrempeligheid ervan. Door vaker, kort contact te hebben, krijgen ‘spookverhalen’ minder kans en worden dingen niet groter dan ze zijn. We kiezen dan ook voor digitaal
- Als klanten beperkt zijn (conform FML) voor reizen.
- Om de klant naar behoefte (in plaats van volgens de kalender) te ondersteunen
- Om bewust om te gaan met tijd en kosten
Precies pas
Ook al is het nog wat vroeg om tijd- en kwaliteitswinst te concretiseren, we zien de gewenning aan hybride werken ook zijn vruchten al afwerpen op andere gebieden. De combinatie van persoonlijke gesprekken, (beeld)bellen, e-mailen en appen doet het niet alleen uitstekend bij blended coaching. Het sluit ook helemaal aan bij ‘het nieuwe leren’ waar e-learning modules 24/7 beschikbaar zijn. ‘Just in time’ en ‘just enough’, zonder overtollige ballast en ook nog eens op het niveau dat past bij de deelnemer. Over persoonlijk gesproken…