Per 15 januari wordt er door het ministerie van Onderwijs 400 duizend euro beschikbaar gesteld om de werkdruk in het onderwijs te verlagen. Met een bedrag van maximaal 8.000,- per onderwijsinstelling is er ruimte voor 50 basisscholen om gebruik te maken van de subsidie. De scholen mogen zelf bepalen hoe ze het geld besteden. Om de subsidie te krijgen dient er een kort plan van aanpak ingediend te worden. De gunning is op basis van volgorde van inschrijving. Het gaat maar om een summier bedrag dus wees er op tijd bij. Het kabinet heeft eerder aangegeven dat er tot 2021 430 miljoen euro extra beschikbaar komt voor de reductie van werkdruk in het onderwijs.
Wat te doen aan werkdruk in het onderwijs?
Naast het lesgeven aan de leerlingen heeft een basisschoolleerkracht nog andere, veelal administratieve taken. Administratieve taken worden door leerkrachten als werkdruk verhogend gezien. De meerwaarde is voor de leerkrachten niet altijd merkbaar en het zou ten koste gaan van het daadwerkelijk lesgeven. Toch moeten deze taken verricht worden. Het creëren van overzicht in de planning en prioriteit van de werkzaamheden zorgt voor rust en een hoger zelfvertrouwen. Een leidinggevende of coachende collega kan hierin ondersteuning bieden.
Leren doe je samen
Wie kent het niet, leerlingen die de leerkracht uitleggen hoe het smartboard werkt? Door de snelle technologische ontwikkelingen is het ook voor leerkrachten belangrijk up to date te blijven en van elkaar te leren. Binnen scholen is er al veel kennis en kunde aanwezig over hoe om te gaan met technologische ontwikkelingen. Maar ook is er veel ervaring op het gebied van planning en klassenmanagement. Sommige leerkrachten hebben hier moeite mee. Dit leidt tot minder overzicht, stress en een hogere werkdrukbeleving. Maak voor deze thema’s ruimte tijdens een studiemiddag, maar intercollegiale coaching tijdens het werk kan ook ondersteuning bieden. Een werkklimaat waarin men van elkaar kan leren.
Enthousiast voor het vak
Uiteindelijk worden leerlingen klaargestoomd voor de wereld. Leerlingen die met plezier ontwikkelen, dat is waar elke leerkracht enthousiast van wordt. Hopelijk dragen deze tips bij met als doel reductie van de ervaren werkdruk en meer werkplezier!